Selasa, 18 Jun 2013

NurUl Islam Blog =D

MUQADDimah..

Assalamualaikum..

Alhamdulilah, segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas junjungan Besar Rasulullah s.a.w, keluarga Baginda, para Sahabat dan orang-orang soleh yang telah mendahului kita dalam keimanan dan telah menunjukkan kepada kita jalan-jalan menuju cahaya Ilahi..

Alhamdulilah,Bersyukur kita ke hadrat Allah kerana masih lagi diberikan nyawa, masih disambung lagi kehidupan, dan diberikan pelbagai peluang untuk terus berusaha menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah..InsyaAllah.. 

Alhamdulilah !! pada 18 Jun 2013 bersamaan dengan 9 sha'aban, saya memulakan penulisan blog saya ini dengan bahagian mukadimahnya. Tiada harapan yang lebih tinggi dan lebih besar melainkan penulisan ini juga dikira sebagai sebahagian amal soleh dan menjadi saham akhirat saya nanti..insyaAllah..


Baik !! agak2 nyaaa kenapa saya buat blog yaa?? 




perlu kew??? bagi saya PERLU !! memandangkan saya masih blom berbakat untuk bercakap secara umum..mcm Fatimah Syarha ecece..BAKAL, aminn insyaAllah..(dalam rumah boleh lah) maka saya mengunakan pendekatan menulis di laman blog..tak kisah lah dari segi apa janji saya telah menjalankan tugas saya sebagai HAMBA nya iaitu tujuan Allah menciptakan manusia..kalau tak bukan hanya menjadi HAMBAnya..KHALIFAH..juga DAIE..

Firman Allah S.W.T :
'' TIdak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada ku''
Surah az-Zariyat (ayat 56)

Eh? Apa tuu DAIE?? maksud daie kalau dari segi istilahnya ialah pendakwah..jangan sempitkan pemikiran kita, asalkan kita sebut dakwah jew mesti nak tuju terus kat ustaz/ustazah..silap besarrr, daie itu adalah salah satu sebab Allah menjadikan manusia..Kalau kita ajak sahabat pada jalan kebaikan, itu juga antara salah satu dakwah..mcm mn nak berdakwah?? LA IQRA HA FIDDIN ( Tiada paksaan dalam islam) nak berdakwah dgn mengunakan cara apa pun boleh..mempunyai akhlak yang baik juga merupakan daie..kerna apa? dari akhlak kita mereka jadikan contoh..

Eh, bagus lah budak niee..menghormati org tua, hebat budak nieh..muda2 lagi dah jadi imam...suara dye perghh merdu gilerr~~ tenang ! makin ramai yang datang masjid niee..Alhamdulilahh..

Boleh jewww...
''Islah nafsak, wad'u ghairak'' Perbaiki diri kamu, dan(pada masa yang sama) ajak orang lain(memperbaiki diri macam kamu juga) bukannyaa nak islah diri tuu sampai dah jadi soleh dan solehah..kalau mcm tuu, sampai bila dakwah akan berjalan?? Kita berdakwah sambil itu kita mentarbiyah diri kita..dalam tak sedar dua perkara yg kita perolehi, pertama kita sudah menjalankan tugas kita sebagai seorang daie dan yang ke dua kita berubah ke arah kebaikan..

Rasulullah SAW bersabda :
''Sampaikan daripada aku, walaupun sepotong ayat''
Hadith riwayat Bukhari


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Recent News

Recent News